کنترل استرس کنکور

کنترل استرس کنکور

در روزهای پایانی کنکور ، استرس شما داوطلبان نسبت به روزهای اولیه به میزان قابل توجهی افزایش میابد ، کنترل استرس کنکور یکی از مهم ترین مسائلی که شما در روزهای پایانی باید انجام دهید .

در این مقاله سعی میکنیم با شناسایی علل استرس شما در روزهای پایانی راه کار هایی را برای کنترل استرس کنکور به شما ارایه دهیم .

وجود استرس در همه انسان ها تاحدی طبیعی است ،

و برای بقا لازم است اما مقدار زیاد استرس میتواند سبب تاثیرات منفی در عملکرد افراد شود .

کنکور یک آزمون سرنوشت ساز برای تمام دانش آموزان به شمار میرود که تا حدی در سرنوشت آنها تاثیر گذار است .

وجود استرس برای چنین آزمون مهمی طبیعی است

اما زمانی که این استرس روز به روز بیشتر میشود و از کنترل خارج میشود ، باعث افت عملکرد شما میشود .

این استرس را با استفاده از راهکارهایی میتوانید کاهش دهید به شرطی که منبع ایجاد استرس را شناسایی کنید .

در ادامه به چند نمونه از علل استرس کنکور اشاره میکنیم :

علل استرس کنکور :

۱ . مباحث خوانده نشده :

در روزهای جمع بندی کنکور ۹۹ بعضی از شما دانش آموزان عزیز به دلایل مختلف برخی از مباحث درسی را نخواندید ، و همین موضوع سبب ایجاد نگرانی در شما میشود .

باید بدانید که نخواندن بعضی از مباحث کنکوری نباید باعث ایجاد نگرانی برای شما شود .

فقط باید در نظر داشته باشید که مباحثی را که مطالعه کرده اید با دقت بیشتری مرور کنید تا بتوانید با زدن تست های صحیح از این مباحث درصد خود را بالا ببرید .

کمبود زمان :

عامل استرس زای دیگر کمبود زمان برای مرور مطالب است .

همه شما نگران این هستید که زمان کافی برای مرور درس هایتان را نداشته باشید

اما باید توجه کنید که اگر یک منبع مناسب برای روز های جمع بندی داشته باشید میتوانید بهترین جمع بندی را در کمترین زمان داشته باشید .

در این مورد ما بسته های جمع بندی کنکور آسان است را به شما پیشنهاد میکنیم .

این بسته ها شامل تدریس های جامع و نکات کاربردی تست زنی و همچنین تست های کنکوری است با تهیه ی این بسته میتوانید بهترین جمع بندی را در زمان کم داشته باشید .

۳ . تجربیات منفی :

داوطلبانی که برای چندمین بار در کنکور ۹۹ شرکت میکنند دچار استرسی جدی برای شرکت در کنکور هستند .

تجربیات منفی داوطلبان که ناشی از قبول نشدن آنها در کنکور سالهای اخیر است باعث ایجاد استرس برای آنها میشود .

شما عزیزان باید بدانید که میتوانید جنبه مثبت این موضوع را در نظر بگیرید .

آشنایی شما با نحوه طراحی سوالات کنکور در سال های اخیر ، آشنا بودن با جو برگزاری آزمون نکات مثبتی هستند

که میتوانند برای شرکت مجدد شما در کنکور ۹۹ بسیار کمک کننده باشند .

۴ . علل خانوادگی و فشار والدین :

فشار والدین یکی از جدی ترین عوامل استرس زا برای داوطلبان است .

همه والدین از فرزندان خود توقع دارند در رشته های درجه یک و بهترین دانشگاه های کشور قبول شوند .

انتظار والدین گاه میتواند به عنوان یک عامل انگیزشی برای داوطلبان باشد

و گاه نیز تبدیل به یک اهرم فشار میشود که سبب ایجاد استرس میشود .

والدین باید بدانند که فشار به دانش آموز برای درس خواندن نه تنها باعث پیشرفت آنها نمیشود

بلکه سبب افت عملکرد او در مطالعه میشود .

۵ . ترس از ناکامی :

استرسی که تقریبا در بین تمام داوطلبان کنکوری وجود دارد ترس از ناکامی است .

دانش آموزان از فکر کردن به اینکه تلاش هایی که در طی یک سال انجام دادند بی ثمر بماند و در کنکور ناکام شوند و به نتیجه دلخواهشان نرسند دچار استرس میشوند

همین استرس میتواند تا حد زیادی روی تمرکز آنها تاثیر منفی بگذارد .

عوامل فوق عوامل رایج ایجاد استرس میان شما دانش آموزان عزیز است که به آن پرداختیم .

اکنون میخواهیم به تعدادی از روش های کنترل استرس کنکور اشاره کنیم .

روش های کنترل استرس کنکور :

۱ . هدف گذاری :

این که هدف شما از شرکت در آزمون چیست ؟

قبولی در چه رشته و دانشگاهی را میخواهید ؟

آیتم هدف گذاری یکی از مهم ترین را های کنترل استرس برای کنکوری هاست . داشتن هدف مشخص میتواند شما را از سردرگمی بیرون آورد .

اینکه شما بدانید هدفتان از شرکت در کنکور ۹۹ چیست و قبولی در چه رشته و دانشگاهی مد نظرتان است میتواند در کنترل استرستان موثر باشد .

تعیین دانشگاه و رشته مورد علاقتان و در کنار این ها پشتکار برای رسیدن به آنها سبب میشود که بهترین برنامه ریزی را در این زمینه داشته باشید .

۲ . آگاهی :

داشتن آگاهی درمورد رشته مورد علاقتان .

شما باید نسبت به رشته ای که میخواهید در آن قبول شوید آگاهی کافی داشته باشد .

اینکه این رشته در کدام زیر گروه قرار دارد و ضرایب هر یک از درس ها در این زیر گروه به چه صورت است ،

اینکه شما باید وقت خود را بیشتر صرف مطالعه ی چه درسی کنید همه مواردی هستند که باید بررسی کنید .

آگاهی در این موارد باعث میشود تا شما بتوانید بر استرس خود غلبه کنید .

بهترین گزینه برای آگاهی شما داوطلبان در این زمینه مشورت با افراد متخصص و با سابقه است که مینوانید با مشاورین کنکور آسان است در این زمینه در ارتباط باشید .

مدیریت زمان :

اینکه وقت کافی برای مرور داریم ، وقت کافی برای جمع بندی مباحث خوانده شده داریم یا نه ؟

سوالاتی است که ذهن را به خود مشغول میکند و باعث ایجاد استرس میشود .

مدیریت صحیح زمان این امکان را به شما میدهد که وقت کافی برای مرور و مطالعه مطالب داشته باشید .

شما میتوانید از منابعی در این زمینه استفاده کنید که در زمان کم به اوج یادگیری برسید .

برای رسیدن به یادگیری آسان میتوانید از بسته های مخ دهم ، یازدهم و دوازدهم کنکور آسان است استفاده کنید که شامل آموزش و تست های کاربردی است .

۳ . پرداختن به افکار مثبت :

در روز های پایانی تا کنکور ۹۹ سعی کنید فقط افکار مثبت را در ذهن خود پرورش دهید . پرداختن به افکار مثبت باعث ایجاد انگیزه در شما و هم چنین کنترل استرس میشود .

۴ . خواب کافی :

داشتن خواب کافی یک فاکتور اساسی برای شما داوطلبان به شمار میرود ، شما برای مطالعه مفید در طول روز باید تایم خواب مناسب و کافی داشته باشید .

بهتر است برای آرامش بیشتر در جایی کم نور و آرام بخوابید .

شب ها غذا های سبک مصرف کنید تا خواب راحتی داشته باشید .

۵ . تغذیه مناسب :

در این دوران سعی کنید از مواد غذایی استفاده کنید که میزان انرژی شما را بالا ببرد .

مصرف صبحانه بسیار مهم است ، چون تحقیقات نشان داده در صورت نخوردن این وعده غذایی، میزان تمرکز ذهنی کاهش می یابد.

مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین B,C,D سبزیجات ، گوجه فرنگی ، فلفل دلمه و مرکباتی مانند پرتقال ، لیمو شیرین و توت فرنگی .

ویتامین C در کیوی به تقویت قدرت فکری و آرامش اعصاب کمک میکند . ویتامین های گروه D هم در آرامش و تقویت حافظه موثر است .

شما دانش آموزان کنکوری میتوانید با استفاده از موارد مطرح شده در این مقاله در کنترل استرس کنکور موفق باشید .

به اشتراک گذاری مقاله
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
مقالات تصادفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *